İngiltere'de tedarik darboğazlarına neden olan tır ve kamyon şoförü eksikliği krize dönüşürken, Almanya’da da benzer koşulların oluşmasından endişe ediliyor.
İngiltere'nin Avrupa Birliği'nden (AB) ayrılması, AB vatandaşı nakliye aracı sürücülerinin sayısının azalmasına ve Kovid-19 salgınının gıdadan akaryakıta birçok alanda neden olduğu tedarik zinciri sorunlarının derinleşmesine kapı araladı. Süpermarket rafları haftalarca boş kalırken, benzin istasyonlarında yakıt tükendi.
İngiltere'de tedarik darboğazlarına yol açan Tır ve kamyon şoförü eksikliğinin krize dönüşmesiyle ordu devreye girerken ülkede mevcut nakliye aracı sürücüsü sayısının ihtiyaç duyulan rakamın 100 bin kişi altında bulunduğu belirtildi.
İngiltere'de çalışan birçok Doğu Avrupalı sürücünün Brexit ile ülkeyi terk etmesi ve Kovid-19 nedeniyle yeni tır ehliyeti alacakların eğitiminin gecikmesi ise krizi hızlandırdı.
Brexit nedeniyle yurt dışından gelen şoförlerin vize alması zorlaşırken, ülkedeki akaryakıt sorunu, teyakkuzdaki askeri tankerlerin sürücüleriyle çözülmeye çalışıldı.
NAKLİYE ARACI ŞOFÖRÜ BULMAK ZORLAŞIYOR
İngiltere'deki tır ve kamyon şoförü eksikliği, Almanya’da da benzer endişeleri gündeme getirdi.
Almanya'da tır ve kamyon şoförü pazarındaki durumun henüz İngiltere’deki kadar dramatik olmadığı belirtilirken, ülkede nakliye aracı şoförü bulmanın giderek zorlaştığı kaydediliyor.
Almanya'da tüm taşımacılık sektörü, büyük ölçüde bunun sorumluluğunu üstlenen KOBİ şirketleri tarafından şekillendiriliyor.
Bazı lojistik şirketleri artık sürücü bulamadıkları için siparişleri iade etmek zorunda kalırken, bazı girişimciler ya kendileri şoförlük yapıyor ya da emeklileri devreye sokuyor.
HIZLI EHLİYET ALMANIN MALİYETİ 10 BİN AVRONUN ÜZERİNDE
Almanya’da hızlı şekilde tır ehliyeti edinmenin maliyeti 10 bin avronun üzerine çıkıyor.
Geçmişte birçok genç, Almanya Silahlı Kuvvetleri'nde (Bundeswehr) zorunlu askerlik hizmetinin bir parçası olarak ücretsiz kamyon ehliyeti alırken, zorunlu temel askerlik kaldırıldığı için bu eğitim imkanı da artık bulunmuyor.
Almanya'daki bir nakliye aracı şoförü ortalama 2 bin 400 ile 2 bin 600 avro brüt ücret kazanırken, masrafları ayrıca ödeniyor. Baltık ve Doğu Avrupa’dan gelen sürücülerin ise daha az kazandığı biliniyor.
DEMOGRAFİK DEĞİŞİMİN EKONOMİK BÜYÜMEYE ETKİSİ
Almanya Federal İstatistik Ofisi'nin (Destatis) projeksiyonunda, ülkede toplam emeklilerin sayısının 2035 yılına kadar yüzde 22 artarak 20 milyona yükseleceği öngörülüyor.
Kiel Dünya Ekonomisi Enstitüsü (IfW), Almanya’da demografik değişimin ekonomik büyümeyi yavaşlattığını değerlendirerek, yaşlanan nüfusunun ülke gayrisafi yurt içi hasılasının (GSYH) büyüme hızını 2026’da yüzde 0,9 altına düşüreceğini hesaplıyor.
60 BİN İLE 80 BİN ARASINDA TIR ŞOFÖRÜ EKSİKLİĞİ VAR
Federal Yük Taşımacılığı, Lojistik ve Bertaraf Birliği'nin (BGL) Yönetim Kurulu Sözcüsü Prof. Dr. Dirk Engelhardt, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Almanya'da halihazırda 60 bin ile 80 bin arasında tır şoförü eksikliği olduğunu hesapladıklarını söyledi.
Engelhardt, "Buna ek olarak, Almanya’da her yıl yaklaşık 30 bin tır şoförü emekli oluyor. Son yıllarda yılda yalnızca 15- 20 bin tır ehliyeti alındı, bu nedenle farkın daha da artması muhtemel." değerlendirmesinde bulundu.
Avrupa genelinde yaygın olan tır ve kamyon şoförü sıkıntısının çok özel nedenleri de olduğunu anlatan Engelhardt, sektörün “kötü imaj” kurbanı olduğunu belirtti.
Engelhardt, “Her şeyden önce, özellikle Almanya'da, sosyal takdir eksikliği birçok nakliye aracı şoförü için bir sorun. Tır ve kamyon şoförlerinin kamuoyundaki imajı, zorlu ve vazgeçilmez işlerinden dolayı hak ettikleri takdiri almaları için yeniden geliştirilmelidir.” değerlendirmesinde bulundu.